Koncepcja pracy

Przedszkole Niepubliczne – Ochronka Zgromadzenia Sióstr Służebniczek NMP w Siedlcach
jest przedszkolem katolickim, wychowującym dzieci w duchu wartości chrześcijańskich,
w oparciu o koncepcję pedagogiczną bł. Edmunda Bojanowskiego,
z wykorzystaniem jego metod i środków wychowawczych

 

WIZJA OCHRONKI

Ochrona, czyli urzeczywistnianie wartości, w tym głównie budowanie chrześcijańskiego systemu wartości poprzez przekazywanie ich w procesie integralnego wychowania dziecka, zachowywaniu tradycji i wsparciu rodziny dla moralnego odradzania i zachowania tożsamości narodu.

MISJA OCHRONKI WYRAŻA SIĘ PRZEZ:

  • Integralne wychowanie dzieci w wieku przedszkolnym w odniesieniu do chrześcijańskiej hierarchii wartości z uwzględnieniem możliwości i potrzeb miejsca i czasu.
  • Nauczanie oraz kształcenie umiejętności istotnych dla wychowania osobowości ukierunkowanych na wartości najwyższe – prawda, dobro, piękno, zatroskanych o dobro wspólne i gotowych podjąć wysiłek odpowiedzialności za siebie i innych bazując na konkretnych ideałach i wzorach osobowych czerpanych z Biblii, historii, tradycji i współczesności.
  • Współpraca z rodziną w procesie wychowania dziecka oraz wsparcie rodziców w pełnieniu ich funkcji opiekuńczych i wychowawczych.
  • Propagowanie wartości społecznych, moralnych, religijnych, narodowych, rodzinnych i kulturowych w środowisku i wdrażanie do ich urzeczywistniania oraz angażowanie rodziców w życie ochronki, w funkcjonowanie różne formy zaangażowania rodzin w uroczystości religijne, patriotyczne i okolicznościowe, w spotkania integracyjne, rekreacyjne i formacyjne
  • Współpraca ochronki z innymi instytucjami i organizacjami.

WARTOŚCI CHRZEŚCIJAŃSKIE BĘDĄCE FUNDAMENTEM PRACY WYCHOWAWCZEJ OCHRONKI BŁ. EDMUNDA BOJANOWSKIEGO:

  1. BÓG:
    • Wychowanie do wiary i ufności.
    • Wychowanie do poszanowania symboli i praktyk religijnych.
    • Wychowanie w duchu jedności chrześcijańskiej
  2. CZŁOWIEK:
    • Wychowanie do akceptacji każdego człowieka i poszanowania jego godności.
    • Wychowanie do odpowiedzialności za siebie i za innych.
    • Wychowanie do wrażliwości i kształtowanie szlachetnego charakteru
  3. RODZINA:
    • Wychowanie do miłości i wdzięczności
    • Wychowanie do radości i bezinteresownej służby
    • Wychowanie do odpowiedzialnego podejmowania ról
  4. OJCZYZNA:
    • Wychowanie do umiłowania ojczyzny i do postawy patriotycznej
    • Wychowanie do poszanowania przyrody
    • Wychowanie do zgodnego współistnienia w społeczeństwie

W myśl bł. Edmunda – posłannictwem przedszkola jest:

  • Pomoc rodzinie w sprawowaniu opieki nad dzieckiem i w jego wychowaniu;
  • Wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka (w sferze fizycznej, umysłowej, społecznej, kulturowej, moralnej i religijnej), z uwzględnieniem jego potrzeb, możliwości i predyspozycji;
  • Kształtowanie osobowości dziecka oraz postaw :
    • miłości do Boga i do każdego człowieka,
    • szacunku wobec przyrody,
    • patriotyzmu

SPECYFIKA PRACY I WYCHOWANIA W OCHRONCE

Specyfika wychowania w Naszym Przedszkolu wynika z misji i posłannictwa określonego przez Założyciela bł. E. Bojanowskiego. Na uwagę zasługuje planowanie planu pracy zgodnie z kalendarzem liturgicznym oraz przeżywaniem poszczególnych dni tygodnia pod hasłem konkretnego Patrona dnia.

Specyfika ta wyraża się w:

  • Wychowaniu integralnym zmierzającym do pełnego rozwoju dziecka, w którym osoba wychowawczyni kierującej się dobrem dziecka, zgodnie z jego indywidualnymi zdolnościami, wspiera wychowanka unikając uczestnictwa w tendencjach wychowania do wybujałego indywidualizmu zorientowanego nadmiernie na sukcesie czy ograniczania się jedynie do wyrównywania braków. Czyni to poprzez osobisty przykład, przekazywane wartości, podawane treści, umiejętnie dobrane metody i środki wychowania, odpowiednio dostosowane do wieku i możliwości dziecka oraz stałą współpracę z jego rodziną.
  • Działaniach, które podejmują nauczyciele w poczuciu pełnienia misji służby wartościom, zmierzając do ochrony i urzeczywistnienia wartości oraz godności osoby wychowanka poprzez odkrywanie i rozwijanie jego darów nadprzyrodzonych i naturalnych w odniesieniu do rzeczywistości, w jakiej żyje i do jakiej zmierza.
  • W całokształcie naszej pracy gdyż na pierwszym miejscu stawiamy dziecko i jego dobro, uwzględniając potrzeby i możliwości rozwojowe. Szanując jego prostotę, zgodnie z zasadą: im mniejsze dziecko tym więcej zabaw, stopniowo wprowadzamy zajęcia praktyczne i dydaktyczne. Tak, więc w tym okresie dominuje spontaniczna zabawa, w czasie, której dziecko przyswaja sobie najwięcej umiejętności i wiadomości. Zabawa, jako podstawowa działalność dziecka jest wykorzystywana również podczas zajęć, jako jego aktywne i twórcze uczestnictwo w przyswajaniu poznawanych treści. Tak silne zaakcentowane proporcje między zabawą i działaniami praktycznymi w koncepcji bł. Edmunda Bojanowskiego są również najważniejsze w nowej podstawie programowej.
  • Pracy wychowawczo- dydaktycznej i opiekuńczej nastawionej na udział w szeroko pojętych działaniach integracyjnych dotyczących zróżnicowania co do stanu zdrowia, sprawności, statutu społecznego, materialnego oraz różnic pokoleniowych.
  • W głównej zasadzie wychowania, czyli w głównej strategii wychowawczej w pracy dziećmi, którą jest strategia świadectwa. Polega na wywołaniu u wychowanków mechanizmu identyfikacji z nauczycielem tzw. personalny symbol wartości. Dzięki tej strategii zwłaszcza siostry, nauczycielki i wychowawczynie pomagają dziecku w nabywaniu i urzeczywistnieniu takich samych wartości. Zachodzi to nie tyle przez proces poznania lub przedstawiania wartości, lecz przez ukazywanie życia zgodnego z deklarowanymi wartościami. W Biblii, historii, literaturze i codziennym życiu w umiejętny sposób odnajdujemy zasady i wzory osobowe, tak ważne w wychowaniu.
  • W realizacji misji i wizji pracy wychowawczej podejmowanej przez nauczycieli w przedszkolu w którym należy podkreślić nade wszystko specyfikę klimatu wychowawczego i wynikające z niego konsekwencje dla osób pracujących i całych środowisk związanych z przedszkolem
  • Zakresie tych oddziaływań, który przekracza wymiar jedynie widzialny, rozszerzając się o wymiar łaski i transcendencji, w tym także na ideały i wartości związane z życiem codziennym, a dotykając tajemnicy świętych obcowania i nadprzyrodzoności.

PRACA Z DZIECKIEM W PRZEDSZKOLU, ZGODNIE ZE WSKAZANIAMI BŁ. EDMUNDA BOJANOWSKIEGO

TO INTEGRALNE WYCHOWANIE DZIECKA W NASTĘPUJĄCYCH OBSZARACH WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNYCH:

  1. Obszar fizyczny – prawidłowy rozwój fizyczny dziecka:
    • Wyrabianie nawyków higienicznych i zachowań prozdrowotnych,
    • Stopniowe i harmonijne rozwijanie sprawności fizycznej,
    • Wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa,
    • Rozwijanie sprawności i umiejętności praktycznych,
    • Poznanie i rozwijanie zmysłów.
  2. Obszar umysłowy – wszechstronny rozwój intelektualny dziecka:
    • Rozwijanie procesów poznawczych,
    • Kształtowanie wyobraźni,
    • Ćwiczenie i rozwijanie pamięci (logika, matematyka, literatura, poezja, przyroda),
    • Rozwijanie mowy, twórczego myślenia i działania,
    • Rozwijanie talentów i zdolności.
  3. Obszar społeczny – właściwy rozwój emocjonalny, kształtowanie postaw społecznych  i patriotycznych:
    • Uczenie rozpoznawania, nazywania i radzenia sobie z emocjami,
    • Kształtowanie sfery uczuciowej,
    • Wdrażanie do respektowania norm społecznie akceptowanych,
    • Ukazywanie wartości więzi rodzinnych i koleżeńskich,
    • Kształtowanie postaw i zachowań sprzyjających nawiązaniu poprawnych relacji  z rówieśnikami i środowiskiem,
    • Poznanie i kultywowanie zwyczajów i tradycji rodzinnych oraz narodowych,
    • Wdrażanie do szacunku wobec pracy swojej i innych.
  4. Obszar kulturowy – kształtowanie zmysłu estetycznego:
    • Uwrażliwianie na piękno otaczającego świata,
    • Rozwijanie wrażliwości muzycznej,
    • Rozwijanie zainteresowań teatralnych,
    • Uczenie umiejętności odbioru różnych dzieł sztuki,
    • Wdrażanie do tworzenia własnych prac plastyczno- konstrukcyjnych z wykorzystaniem różnorodnych techniku.
  5. Obszar moralny – kształtowanie szlachetnego charakteru i prawości obyczajów:
    • Kształtowanie sumienia, poprzez wdrażanie do samooceny i odpowiedzialności za własne czyny,
    • Kształtowanie odpowiedzialnego stosunku do siebie, drugiego człowieka oraz obowiązków wynikających z nauki, pracy, życia  w rodzinie i społeczeństwie,
    • Kształtowanie wrażliwości na potrzeby i problemy ludzi ubogich, chorych, samotnych, starszych oraz motywacji  do niesienia im konkretnej pomocy.
  6. Obszar religijny – rozwijanie i umacnianie wiary:
    • Wprowadzanie w świat wartości i symboli religijnych,
    • Poznawanie i przyswajanie norm zawartych w prawie naturalnym i prawie Bożym,
    • Przybliżanie prawdy o życiu człowieka jako Dziecka Bożego w wymiarze doczesnym i wiecznym,
    • Uczenie i wprowadzanie w praktyki religijne i uczynki miłosierne,
    • Wprowadzanie do właściwego przeżywania wydarzeń roku liturgicznego,
    • Ukazanie roli Aniołów Stróżów i przykładu świętych, jako wzoru do naśladowania.

Program wychowania przedszkolnego wg koncepcji pedagogicznej bł. Edmunda Bojanowskiego pod redakcją s.Marii Opiela

„CO DO PROWADZENIA DZIECI, ZACHOWYWAĆ NAJDROBNIEJSZE SZCZEGÓŁY, KTÓRE SĄ PRZEPISANE,
BO NIE UWIERZYCIE, JAK WIELKIEJ W TYM JEST WAGI KAŻDA, CHOĆBY RZECZ NAJDROBNIEJSZA”
BŁ. EDMUND BOJANOWSKI

×
Masz pytania?
Zapraszamy do kontaktu